Mosoly-játék
Secrape 2006.09.02. 16:00
Love & Laughter: A mosolyjáték
Szép játék az indigó gyerekeknek és családjuknak az új társasjáték: a
„Mosolyjáték". Ez egy bölcsességgel és szeretettel teli játék, amivel
ráébredhetünk a bennünk élő színes gyermekre. A szerzők, Frederika
Herrlich és Roy Howsam, teljesen új és nyitott mértékek szerint tervezték
mindazoknak, akik együtt szeretnének növekedni és eleven párbeszédet
szeretnének létrehozni egymás között. A játék arra hív mindenkit,
hogy jobban megismerjük a többieket a konfrontáció nélküli
kommunikáción és a színeken keresztül.
A játékban nincsenek jó vagy rossz megoldások, nincsenek győztesek
és vesztesek, mert kreatív együttlétet kínál. A játékosok angyalkaés
komisz kölyök-mezőkön találkoznak, amelyek az ember két oldalát
szimbolizálják, a világgyerek kártyáknál pedig véleményt cserélhetnek
az élet értékeiről. A mindennapi élet különböző területeit élik meg,
amelyekről nem túl avakran beszélünk, és közben színkártyákat választanak,
hogy saját maguk alakítsák ki a színgyermeküket. A játék
végén, ha ránéznek a színgyermekükre, úgy érzékelik önmagukat, mint
egy tükörben, és a játék lépéseit kielemezve pozitív képet kapnak önmagukról.
A játék a gyerekek és felnőttek kreativitását hivatott fokozni, felfedni
lehetőségeiket a családi nehézségek megoldására, és játékos formában
lehetővé teszi a szülők és gyerekek közötti nyílt kommunikációt.
Ideális minden olyan területen, ahol gyerekekkel dolgoznak, például
iskolában, óvodában vagy a családban.
A játék segítségével jól felismerhetőek a családban és a kapcsolatokban
a struktúrák és a viszonyok, ahogy az a szerzőpáros praxisából
származó következő példából kiderül: „Egy tizennégy éves fiú szülei
egy fél órás játék során tudták meg, mi rejlik fiuk feltűnő viselkedése
mögött, aki sokszor ellógott a tanításról, házfalakat fújt be festéksprayvel,
és alig lehetett közel kerülni hozzá. Felmerült, hogy kizárják a gimnáziumból.
A helyzetet tovább nehezítette, hogy szülei elváltak, és az
anya családjában élt, míg a hétvégéket apjával töltötte, vagyis két különböző
világban kellett élnie. Érdekes volt az első kérdés, amit az anya
húzott: »Mit teszel, ha valaki túl elfoglalt, hogy odafigyeljen rád?« Az
anya azt válaszolta: »Elég kellemetlen tudok lenni olyankor, de eszembe
jutna valami.« Gyorsan lefordította a lapját, megdöbbenve és újfajta
megértéssel figyelte fiát. A fiú színválasztása világossá tette, hogy miben
keresendő viselkedésének oka. Amikor beszínezte színgyermek kártyáját,
háromszor választotta a vöröset belső nyomásának és - ahogy ő
maga mondta — »dühének« kifejezőjét. Nevelő célzattal meg akarták tiltani
a szülei, hogy focizni járjon, és több ideje legyen a házi feladatokra.
Ez a fenyegetés persze nem javított a helyzeten. Kétszer a türkizt választotta,
ami nagyon kreatív emberre enged következtetni, aki a jelenlegi
iskolarendszerben és életkörülményei között nem talált teret belső
szükségleteinek megvalósításához. A rózsaszín szín választása azt jelenti,
hogy belső lénye szerint szeretettel teli, de nem tudta úgy kimondani
az érzéseit, hogy senkit se bántson meg. Ezért a haragja is önmaga
ellen irányult. Végül olyan megoldást sikerült találni, ami minden
félnek megfelelő. A szülök kerestek egy kollégiumot, ahol sokféle sport
és kézműves tevékenység közül lehetett választani. A fiú elmondhatta
egy beszélgetés keretében az érzéseit és kívánságait, amikor megkérdezték
hogy mi hiányzik a mai iskolarendszerből a diákoknak, és véleménye
szerint, mit kellene megváltoztatni. A szülők megtanulták új módon
megérteni fiukat, és saját helyzetüket is, és beleláthattak a tanárok kihívásaiba
is. Mindannyiuk együttműködése a nyílt kommunikáció révén új
megoldási lehetőségeket mutatott. "
Ajátékot 2-6, bármilyen korú személy játszhatja és a német, angol,
japán nyelvet egyesíti a színek egyetemes nyelvével.
|